فنول

نام: فنول
فرمول شیمیایی: C6H6O1
موجودی: موجود در انبار
حجم بسته بندی: بشکه 225 کیلوگرمی
موارد مصرف: 1- نایلون 2- شوینده‌ها و..
خرید فنول : 📞تماس بگیرید 📞
ارسال:  به سراسر کشور
شماره تماس: 09192688627

توضیحات

فنول چیست؟

بسیاری از افراد با ترکیب شیمیایی به نام فنول Phenol آشنایی دارند. این محصول شیمیایی از قدیمی ترین مواد پاک کننده و ضدعفونی کننده محسوب می شود. فنول با نام های دیگری همچون کربولیک اسید، فنیلیک اسید، بنزنول، هیدروکسی بنزن، فنیک اسید و فنل نیز در دنیای صنعت و تجارت شهرت دارد.

فنول از جمله ترکیبات بسیار کاربردی می باشد. این ماده شیمیایی جزئی از ترکیبات آلی محسوب می شود که دارای خاصیت آروماتیک می باشد.

این ترکیب شیمیایی ساختاری حلقوی دارد که در آن یه حلقه بنزنی در اتصال با یک گروه هیدروکسیل OH می باشد.

محصول شیمیایی مورد نظر از کنار هم قرار گرفتن و پیوند بین ۶ عدد عنصر کربن C، ۷ عدد عنصر هیدروژن H و ۱ عدد عنصر اکسیژن O تشکیل می شود. فرمول شیمیایی فنول به صورت C6H6OH می باشد.

 

فنول

 

 

در زمان های قدیم برای تولید فنول می بایست آن را از زغال سنگ استخراج می کردند. اما امروزه به دلیل افزایش روز افزون نیاز به این ماده، برای تولید این ترکیب شیمیایی می بایست از مشتقات نفتی استفاده کرد. 

ویژگی های فنول:

فنول از جمله محصولات شیمیایی جامد محسوب می‌ شود که معمولاً به شکل بلورهایی با رنگ سفید در بازار دیده می شود.

ترکیب شیمیایی مورد نظر حلالیت نسبتا خوبی در آب دارد. به همین علت این ترکیب شیمیایی در فرم مایع نیز یافت می شود. فرم مایع فنول، بی رنگ می باشد.

فنول علاوه بر آب در بیشتر حلال های آلی همچون الکل ها ،کتون ها مانند متیل اتیل کتون ، اترها، اسید ها، هیدروکربن های آروماتیک و … توانایی حل شدن بسیار خوبی دارد.

در رابطه با بوی فنول می توان گفت که بویی مشخص دارد که شیرین و تیز می باشد. استشمام این ماده شیمیایی فقط در مقادیر کم امکان پذیر است. چرا که در صورت استشمام بیش از حد می تواند برای انسان آسیب هایی را به همراه داشته باشد.

از جمله ویژگی های منحصر به فرد این ترکیب شیمیایی می توان به خاصیت ضدعفونی کنندگی، ضد میکروبی و ضد باکتری بودن آن اشاره کرد. به علاوه می‌توان گفت که ماده مورد نظر سمی بوده و برای انسان خطرناک است.

فنون در دمایی معادل ۱۸۱ درجه سانتی گراد به نقطه جوش خود می ‌رسد و در دمایی معادل ۴۰ درجه سانتی گراد به نقطه ذوب خود می‌ رسد.

آیا فنول الکل است ؟

فنول شباهت های بسیار زیادی با خانواده الکل ها (اتانول و متانول) دارد. اما علی رغم این شباهت ها، تفاوت هایی نیز با یک دیگر دارند. قسمت به شرح برخی از این تفاوت ها می پردازیم:

  • پیوندهای هیدروژنی موجود در فنول بسیار قوی تر از پیوند های هیدروژنی در الکل ها می باشد.
  • فنول ها حلالیت بهتری در آب نسبت به الکل ها دارند.
  • فنول ها در دمای بالاتری نسبت به الکل ها به نقطه جوش خود می رسند.
  • فنول ها می توانند بر خلاف الکل ها بسیار سمی و خطرناک باشند.

مشتقات فنول

این ترکیب شیمیایی مشتقات بسیار مهم و شناخته شده‌ ای دارد که اگر از خریداران فنول هستید باید بدانید. به عنوان مثال:

اگر فنول و گاز کلر با یک دیگر وارد واکنش شوند، تعدادی از اتم کلر به ماده مورد نظر اضافه می شود. این عمل باعث کمتر شدن خاصیت سمی این ماده می شود و خطر آن را کاهش می دهد.

یکی از مشتقات این ماده شیمیایی که بسیار مشهور و معروف است، فنول فتالئین می باشد. برای تولید می بایست دو ترکیب شیمیایی فنون و فتالیک آنهیدرید را در مجاورت یک دیگر قرار دهیم تا با یک دیگر وارد واکنش شوند. برای انجام این واکنش حضور اسید سولفوریک به عنوان کاتالیزگر الزامی است.

این ترکیب شیمیایی خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارد به همین علت می توان از آن برای کاهش و اکسیداسیون بسیاری از ترکیبات آلی استفاده کرد.

شرایط نگهداری از فنول:

این محصول جزو ترکیبات سمی و خطرناک برای انسان محسوب می شود. تمامی افرادی که با این ترکیب شیمیایی در ارتباط هستند، می ‌بایست از لباس، ماسک، دستکش و عینک مخصوص استفاده کنند تا از بروز حوادث جلوگیری کنند.

این محصول بسیار خورنده می باشد و می تواند به سرعت مشتعل شود و آتش گیرد. می بایست در ظروف در بسته و همچنین در محیطی خشک و خنک، به دور از هرگونه تابش مستقیم و یا منبع حرارتی قرار گیرد. به علاوه این ترکیب شیمیایی می بایست از سایر ترکیبات شیمیایی و آلی دور باشد.

کاربرد های فنول:

این ترکیب شیمیایی ویژگی ها و خواص منحصر به فردی دارد. در این قسمت به شرح مختصر به برخی از کاربردهای این محصول شیمیایی می پردازیم:

فنول و پاک کنندگی:

فنول خاصیت پاک کنندگی و ضد عفونی کنندگی بسیار خوبی دارد و از گذشته تا به امروز به عنوان یک ضدعفونی کننده خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب شیمیایی در غلظت های بسیار کم می تواند به عنوان دهان شویه و یا سایر مواد پاک کننده مورد استفاده قرار بگیرد.

فنول در صنعت پلاستیک:

می توان گفت که بیشترین کاربرد این محصول در صنعت پلاستیک می باشد. در واقع می ‌توان گفت که بیش از نصف فنول تولید شده، در صنعت تولید پلاستیک استفاده می شود. از این محصول در صنعت تولید پلیمر، تولید رزین های اپوکسی و همچنین تولید پلی کربن ها استفاده می شود.

فنول در لوازم آرایشی و بهداشتی:

یکی از کاربردهای این ترکیب شیمیایی در صنایع آرایشی و بهداشتی می باشد. از این محصول شیمیایی برای تهیه و تولید انواع کرم ها همچون کرم های روشن کننده و کرم های ضد آفتاب و انواع رنگ موها استفاده می شود.

 

خرید فنول :

این محصول  از جمله ترکیبات شیمیایی بسیار کاربردی و شناخته شده می باشد که در گریدهای مختلف صنعتی، آزمایشگاهی و خوراکی بسیار پرکاربرد است. به علاوه این ترکیب شیمیایی به صورت غیرمستقیم به انجام بسیاری از واکنش های شیمیایی کمک می کند به همین دلیل مورد توجه خریداران است.

این محصول ترکیب شیمیایی مقرون به صرفه می باشد. قیمت بسیار مناسبی دارد و به همین علت مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کشور قرار گرفته است.

شرکت مهستان شیمی پارسه از جمله مراکز معتبر می باشد که  سابقه درخشان در زمینه توزیع و پخش انواع مواد شیمیایی درجه یک و با کیفیت را دارد. برای خرید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

قیمت فنول:

امروزه قیمت تمامی مواد شیمیایی اعم از فنول روزانه به علت وجود نوسانات قیمت دست خوش تغییرات بسیار زیادی می شود.

به همین علت برای اطلاع از آخرین قیمت این ترکیب شیمیایی، شرایط نگهداری از آن، چگونگی استفاده از آن و جزئیات خرید می توانید با شماره های درج شده در سایت شرکت مهستان شیمی پارسه  تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب کنید.

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “فنول”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست